Tuesday 23 October 2012

~MENGAPA KITA JATUH??~


Alhamdulillah, setelah hampir berbulan lamanya tak update entry. Syukurlah, akhirnya mendapat gak Ilham daripada yang Yang Maha Mengetahui untuk meneruskan penulisan ana dalam entry kali ini. Ana turut bersyukur kerana blog ana belum lagi ada labah-labah datang untuk membuat sarang he3.. Maaflah sekadar untuk berjenaka. Baiklah, back to the Topic. Mengapa Kita Jatuh???...Mengapa..Mengapa dan Mengapa...Pernah tak kita tanya diri kita, 

Orait, Ana terfikir dalam kita berlayar dengan layar bahterah kehidupan kita, Sering-kali ketika mana kita hampir mengapai  Suatu Kejayaan yang kita idam-idamkan tiba-tiba sedar tak sedar, mahu tak mahu kita telah jatuh terbengkalai sehingga membuatkan kita berasa sedih, keciwa(kecewa), hatta merasakan bahawa dunianie sudah tak bermakna lagi kerana segala yang kita usahakan akhirnya, Hilang begitu sahaja..
Sedih tak Sedih begitu...(T_T)

Kita tak ingin kita jatuh tersungkur, kita tak ingin jatuh tercium tanah, Dan kita tak ingin jatuh tercium tanah siap-siap muka terkena gi taik kucing...euwwww....Tapi, mengapa tidak semasa kita jatuh tersungkur kita mengambil suatu hikmah daripadanya untuk dijadikan ikhtibar dalam diri kita. Mengapa Kita Jatuh???.. Kerana bukannya Allah SWT saja-saja buatkan hambanya jatuh tersungkur ketika mana hambanya hampir menggapai kejayaan. Tapi, untuk hambanya mengambil pengajaran daripada terjatuh untuk bangun semula belajar daripada kesilapan untuk memperbaiki diri untuk menjadi seorang hamba yang bersyukur dan berjaya di dunia dan di akhirat.

Maka, janganlah bersikap buruk kepada Ar-Rahman. Tapi, sentiasalah berhusnuszon dengan Allah SWT kerana Allah tidak memberikan suatu Ujian melainkan dengan kemampuan hamba-hamba-Nya. Baiklah, dengan ini marilah kita simpulkan bahawa kita jatuh bukan bermakna kita telah tewas. Tapi, untuk kita belajar dan mengkaji ( Mengapa kita Jatuh, Bagaimana kita hendak bangun Semula, Cara yang terbaik untuk mengelakkan diri kita tersungkur selama-lamanya)..Barulah kita boleh upgrade diri kita dari semasa ke samasa untuk menjadi OHSEM...K.. Insya Allah...Wuallahuallam.

Diri ini Belum Tewas meskipun telah jatuh tersungkur tapi
Diri ini tewas bila jatuh tapi tidak mahu bangun Semula

No comments: