Sunday 23 December 2012

~DETIK YANG GEMBIRA BUAT KAKAKKU~


Alhamdulillah, Untuk entry kali ini saya hendak bercerita tentang saat yang berbahagia buat kakak yang tercinta yang telah pun berjaya diijab kabulkan pada tarikh 21/12/12 di Perkasa Hotel Keningau akibat tidak boleh dibuat di Masjid Al-Takwa kerana hari jumaat dikhuatiri dapat mengganggu para jemaah yang datang awal ke masjid untuk beribadah. Alhamdulillah, segalanya berjalan-lancar meskipun ada beberapa kekangan yang kamu sekeluarga perlu hadapi.. Tapi, semuanya dapat kami hadapi dengan bantuan daripada Allah SWT melalui kesenangan dalam kami melaksanakan tugasan masing2..

Bermula daripada Menghantar kad jemputan, Umi saya kata dia tak nak mengharapkan orang lain dalam urusan menghantar kad jemputan perkahwinan melainkan keluarga terdekat kerana umi saya takut jika kad tersebut tidak sampai ke tangan empunya badan. Maka, anaknya inilah yang akan membantunya dalam bab menghantar kad jemputan.. Alhamdulillah ada hikmah disebalik semunya yang berlaku. Dalam saya melakukan tugasan itu, saya dapat berjumpa dan berkomunikasi dengan orang lain sebab saya tak pandai berkomunikasi dengan baik sebenarnya. Silap haribulan dapat pelempang batman turun ke hati...ha3..baiklah bermula dengan kesenangan dalam menghantar kad jemputan.. seterusnya kesilapan menghantar kad...tak tau mana satu rumah empunya badan..sehingga diri terasa penat sangat.. segala fizikal, mental dll bergerak.. Dalam keadaan penat begini pun saya masih gembira melihat senyuman manis umi tercinta... meskipun menyimpan pelbagai kerisauan dan masalah dalam fikirannya tapi masih mampu tersenyum...(^_^)..itulah kehebatan seorang ibu.

Seterusnya, bab membuat cendera mata kepada para tetamu.. dalam lingkunan 1000 kotak tau lebih bagi diisi gula2 dalamnya...Fuuhhh..mula2 memang happy buat..tapi, lama2 ha3...tapi apa2 pun syukurlah, keluarga semua turun padang untuk membuat cendera mata dan mula mengeluarkan perangai pelik masing2...ha3... termasuk diri inilah...ha3....

Sepanjang persiapan, tiba2 umi saya berkata.. "Umi macam tak percaya, anak umi yang sulung akan berumah-tangga, seolah-olah baru sehari kakak kamu dalam dakapan umi"..lebih kurang gtulah..trus sebak saya mendengarnya tapi, gembira pun ada sedih pun ada...Gembiranya, Kakak saya telah pun temui jodohnya.. Insya Allah..melalui penglihatan mata kasar saya...Abang Ipar saya Insya Allah..Baik2 orangnya..dan mampu membimbing kakak saya ke Jannah..Amin Ya Rabbal Al-lamin.

Malam sebelum perkahwinan kakakku yang tercinta, tiba-tiba dalam hati kecilku berbisik " Seperti aku tak percaya, bahawasanya seorang insan yang ku sayang, sentiasa memberikan ku kata2 semangat, sentiasa bergurau senda dengan ku, sudah pun berjumpa dengan imamnya..Alhamdulillah...Rasa seperti baru sehari kecil dan membesar,..."  dan saya berharap kakak saya akan mendapat barakah dan sentusa dalam kerahmatan Allah SWT bersama suaminya yang tercinta...Amin Ya Rabbal Al-lamin..

Pada hari kakakku diijab kabulkan.. Antara part yang paling aku suka dan sedih..segalanya bercampur-baur..ialah pabila ayah ku berdialog " ..... saya harap kamu menerima anak saya seadanya, tolonglah bantu dia dalam semua perkara, jangan cuba mencari kekurangannya tetapi cubalah memperbaiki kekurangannya..." macam tulah lebih kurangnya..

Dan....Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar pada hari persandingannya meskipun terdapat serbah kekurangan dalam majlis itu tapi Insya Allah masih dapat diterima oleh para hadirin yang menghadiri majlis perkhawinan kakak dan abang ipar saya... Dan sebelum saya meninggalkan majlis untuk bertolak balik ke terengganu saya sempat melihat keceriaan jelas terpancar dimuka kedua-dua orang tua saya..kakak2 saya.. serta sepanjang dalam perjalanan ke terminal lapangan terbang sempat untuk berkenal-kenalan dengan sahabat kakak kedua saya...dan bergurau senda..ha3...

K..sedutan2 yang berjaya diambil ketika dalam persiapan dan majlis perkhawinan kakak saya yang tercinta...

Memasang Cenderahati untuk para hadirin

Nie Gula2 namanya...

Pasangan Sweet si Cendera hati...

Ada makna tersirat disebalik susunan ini...he3...

Senyuman Abah tercinta sebelum Majlis bermula

Ceramah Free dari Tok Kadi...

Penyerahan Tugas....Daripada Abah yang tercinta...

Tue Mas Kahwin Namanya....

Ambil Gambar dari sebelah pihak perempuan...(saya)..inilah nasib
si Tukang gambar...(T_T)

Pihak Lelaki dan pompuan ambil gambar

Nie Papan tanda namanya..
"Aku terima nikahnya......" sekali lafaz ja.."Sah??" saksi.."Sah...sah...sah.."

Bacaan Doa selepas Kejayaan melafaz akad nikah dengan sekali lafaz

Barakallah ke atas kakak dan abg ipar ku..Moga rumahtangga kalian sentiasa
mendapat Rahmat dan Barakah daripada Allah SWT..Amin Ya Rabbal Al-lamin...

 Sekian Sahaja...^_^.. Coretan daripada insan yang bergelar anak dan adik

Dari:- IBNU JAAFAR


1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum w.b.t...
byknya typing error...hehehe..:)
apa2pun tahniah utk kmu skelurga coz da mmiliki ahli baru dlm kluarga terutamanya kakak awk yg tlh brtemu jodohnya..