Thursday 13 December 2012

~KENIKMATAN DISEBALIK KESUSAHAN~


Alhamdulillah, Segala Pujian hanya untuk Ar-Rahman Dialah yang berhak disembah Tuhan yang Satu tidak ada yang setanding daripadanya. Selawat ke atas junjugan Nabi Muhammad SAW Insan yang Sempurna tanpa ada sedikit kekurangan pun disisi Allah SWT.


Entry kali ini, ana just nak kongsi tentang apa yang ana faham berkaitan Kenikmatan Disebalik Kesusahan mengikut pengalaman ana dan ia bukan sesuatu yang mudah untuk kita hadapi tapi, satu perkara yang perlu kita semua tahu bahawasanya Allah SWT tidak akan menguji seseorang hambanya melainkan dengan tahap kemampuan hambanya itu sendiri. Jadi, Alhamdulillah ana mengalaminya sendiri namun, malang bagi diri ini kerana lambat untuk menyedari bahawa nikmat Allah SWT tue sebenarnya terselit disebalik Kesusahan yang dirasa.

Contoh yang terdekat ana boleh bagi ialah penyakit kulit yang ana alami, kemalangan yang ana rasa depan UMT dan dekat Tunas Manja. ok, cukup. itu semua dengan izin Allah SWT buat hamba-Nya agar segera tersedar dari lamunan untuk kembali kepangkal jalan. Senang cita bila kita senang ada kita ingat Allah??.. Bila kita susah baru ingat dengan Allah SWT.. Astaghfirullah al-azim..lempang pipi sendiri sakit tak sakit, baru ingat Allah SWT. Tapi, ada gak Insan yang tika dia senang dan susah dia tetap ingat Allah SWT kerana keyakinannya kepada Allah SWT sangat tinggi, tinggi menggunung namanya dan ini sebagai tamparan hebat kepada kita semualah yang hanya ingat Allah SWT bila kita dalam kesusahan. 

Namun, paling penting...Apa yang penting..KERJASAMA...meh sini pelempang sebijik... Nak Wonder Pet sangat.(Gurauan Sahaja) apa yang penting ialah kita jangan sesekali putus asa kepada Allah SWT kerana sedar tak sedar ada kenikmatan yang terselit dalam kesusuhan yang kita alami. Penyakit Kulit yang ana alami satu sem tak baik (dekat2 6 bulan) lama tue, ana dapat merasakan nikmat tangan yang Allah SWT berikan ini hanya pinjaman semata-semata dan bila-bila masa Allah SWT boleh tarik nikmat ini dan betapa nikmatnya Kesihatan yang Allah SWT berikan kepada diri ini namun, diri mula lagha...bila ditarik nikmat itu baru tersedar untuk mengingati Allah SWT. Satu Pelempang dasyat hinggap di muka turun ke hati.

Then, Waktu ana kemalangan dekat UMT ketika beria sangat nak wat selekoh tajam tanpa menghiraukan keselamatan dan mungkin salah satu puncanya kerana lupa membaca doa yang akhirnya membawa kepada motor hilang kawalan dan langgar divider jalan raya, terbang ala-ala Superman. Syukurlah cuma calar sedikit di kaki dan tangan dan yang tak best Majoriti kereta yang lalu-lalang "BUKA CERMIN" dan "LIHAT"... ingat orang wat stuntman ke??..Mujurlah Allah SWT menghantar bantuan dengan kehadiran dua orang hamba Allah SWT yang bila mana kita lihat dengan kasarnya merekanie cam budak motorlah tapi pada hakikatnya mereka lebih baik daripada kita kerana mereka bantu orang yang dalam kesusahan. Mereka datang membantu ana dan terus hantar ke klinik.Nah!! Satu lagi pelempang batman hinggap di pipi jatuh ke hati. Alhamdulillah semuanya baik sahaja. Ini juga merupakan satu tarbiah daripada Allah SWT agar kita ingat bahawa kematian bila2 ja bleh menjemput kita dan jangan menghukum seseorang dari luaran sahaja dan sal Tunas Manja itu kereta langgar motor kawanlah time tue ana membonceng. Alhamdulillah, tiada kehilangan nyawa dilaporkan semuanya baik2 sahaja... itu pun juga tarbiah daripada Allah SWT.


Akhir Kalam, daripada seorang hamba Allah SWT yang serbah kekurangan penuh dengan kefaqieran dalam bab ilmu ana mohon maaf andai menyentuh sensitiviti pihak2 tertentu.. Tiada niat untuk saja melempang2 tapi lempangan itu sebenarnya telah disetkan untuk membuat U-turn agar ana merasa kesakitan itu semula supaya dapat memperbaiki diri dari semasa ke semasa Insya Allah. Yang baik itu datangnya daripada Allah SWT dan Yang buruk itu datang daripada diri ana yang penuh dengan kedaiffan. Wuallahuallam.


No comments: