Saturday 20 April 2013

~AKU MASIH GAGAL MENGENALI DIRIKU SENDIRI~



Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT. Tuhan kepada sekalian alam semesta. Hanya Dialah yang berhak disembah dan hanya pada-Nya jugalah tempat memohon perlindungan dan pertolongan. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi yang kita Cintai dan sayangi, Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda SAW. Amin Ya Rabbal Al-lamin

Baiklah, sudah kira lama saya tidak mencatat tintah emas dalam blog saya bukan kerana sudah bosan atau istilah yang lain iaitu cuci tangan, kaki, kepala  dan sebagainya tetapi, tidak mempunyai masa untuk mengupdate sehingga cerita2 yang ingin saya kongsikan sudah menjadi basi dan seperti tidak boleh menjadi isu yang baik untuk dikongsi. Tapi, Insya Allah untuk kali ini saya kembali bagi mengukir tintah emas saya dan entry saya kali ini hanyalah untuk berkongsi tentang apa yang saya alami dan saya bukan berniat ingin menunjuk atau meminta perhatian mahupun sorakkan tetapi apa yang saya mahu hanya untuk berkongsi agar sahabat-sahabat sekalian dapat mengambil pengajarannya...Insya Allah.. Moga Allah redha..

Sepanjang Allah memberikan saya hayat yang semakin singkat ini iaitu 18 tahun kehidupan yang masanya ibarat kita memejam mata kita yang tidak sampai pun sesaat sedar-sedar kita sudah menjadi dewasa dan sudah berada di tahap yang lain dari sebelumnya. Saya dapat merasakan banyak perubahan yang berlaku di sekeliling saya.. dengan umi dan abah saya makin meningkat usia mereka saya mula memahami keperitan umi dan abah saya mencari sumber rezeki yang halal untuk diberikan kepada anak-anaknya dan saya dapat mengenali pelbagai ragam-ragam manusia di sekeliling saya dengan sikapnya bagaimana, bagaimana orangnya, baik atau tidak, boleh dipercayai atau tidak, tegas, baik atau panas baran..Allah SWT memberikan saya peluang untuk melihat dan mengalaminya dengan mata kasar saya sendiri... Syukur sangat..

Tapi, antara episode yang bagi saya paling sedih ialah Allah SWT telah melihatkan jalan yang berbagai-bagai dan di setiap jalan itu adanya jawapan-jawapan yang saya cari. Agak malang bagi saya kerana saya tak dapat mengambil peluang ini dan saya mensia-siakannya.. Sehingga saya sendiri tak dapat mengenali diri saya.. Maksudnya bukanlah saya tak kenal siapa saya..hilang ingatan tau kena amnesia.. Point yang saya ingin katakan ialah saya masih tak dapat membalancekan kebaikkan saya.. saya banyak kali melakukan kesilapan dalam mencari diri- saya sebenar. Sahabat-sahabat di sekeliling saya sudah mengenali diri mereka masing-masing..Alhamdulillah, saya tumpang gembira bagi mereka dengan adanya yang saya pandang rendah dan akhirnya Allah SWT putarkan menjadi yang saya kagumi dan tumpang gembira dengan perubahan dan kejayaan mereka dalam mengenali diri-sendiri..Alhamdulillah, Moga Allah kekalkan sahabat-sahabat saya yang telah membuka mata saya bahawasanya saya masih jauh ketinggalan dalam mencari identiti diri saya yang masih hilang... Semoga Allah permudahkan urusan saya..Insya Allah..Amin Ya Rabbal Al-lamin.


Mungkin ada sebilangan kecil atau besar orang yang merasakan dirinya lebih baik daripada orang lain dan lebih Istimewa daripada orang di sekililingnya...Dan sering merasakan merekanie hanyalah 1 dalam sejuta sehingga memperlekehkan orang lain atau merasakan pandangannya adalah yang terbaik dan ilmunya adalah yang terbaik berbanding orang yang lain... Sedarlah kitanie masih lagi Hamba Allah yang penuh dengan kelemahan dan keaiban dan sedarlah bahawassanya. kitanie sebenarnya berasal daripada setitik air mani yang hina...tapi janganlah hanya kerana Allah SWT memberikan kita keistemewaan kita sudah berasa bongkak di dunia ini. tidak semestinya hanya dengan kita tidak menunaikan kewajiban kita kepada Allah kita telah mengingkari Allah SWT ia benda tue sememangnya kewajipan kita maka mestilah kita kena tunaikannya sebagai seorang Hamba kepada Rabbul Al-lamin. Tapi, kena ingat ketika kita perlekehkan orang lain kerana kelebihan yang kita ada.. Allah SWT akan membalasnya semula...dengan pelbagai cara..tak kisahlah mungkin dengan memberikan kita kegagalan..menarik nikmat kelebihan kita.. memberikan kejayaan kepada orang yang kita perlekehkan...kerana Allah SWT boleh mengubah diri seseorang hanya dengan sekelip mata..maka renung-renungkanlah...

Akhir Kalam, apa-apa pandangan atau mesej yang saya sampaikan pada sahabat sekalian bukanlah menandakan bahawa saya ini orang yang baik..dan berilmu tinggi tapi saya juga hanyalah seorang insan biasa yang melakukan banyak kesilapan dan dalam perjalanan untuk memperbaiki diri saya. Insya Allah..Moga Allah Redha.. Maka, ini adalah perkongsian dan pandangan saya dan segala manfaat yang baik bersama-sama kita amalkan dan yang buruk bersama kita hindarkan...Insya Allah..Wuallahuallam..


No comments: